رفتن به مطلب
انجمن گرافیک ایران
hpvdarman

ویروس HPV چیست؟ علائم و درمان پاپیلومای انسانی (اچ پی وی)

پست های پیشنهاد شده

ویروس اچ پی وی (HPV) یک ویروس عفونی است که بیشتر در تماس جنسی یا هر نوع رابطه منتقل می‌ شود. این ویروس میتواند باعث ایجاد علائم متفاوتی شود، از جمله زگیل‌ تناسلی، زگیل‌ های دهانی، سرطان رحم، سرطان پستان و سرطان دهان و گلو. همچنین، برخی از افراد ممکن است به صورت بی‌ علامت توسط این ویروس آلوده باشند.

از آنجا که بیشتر بیماران مبتلا به HPV اچ پی وی بدون علائم هستند، تشخیص آن به روش‌ های مختلفی مانند آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش DNA و بررسی بصری در صورت وجود زگیل انجام می‌ شود. در صورت تشخیص این ویروس، درمان‌ های مختلفی برای آن وجود دارد، از جمله داروها و روش‌ های جراحی.

برای پیشگیری از این ویروس، واکسن‌ های گارداسیل برای جلوگیری از ایجاد زگیل تناسلی؛ وجود دارد که میتواند از بدن شما در برابر برخی از نوع‌ های این ویروس محافظت کند. همچنین، استفاده از کاندوم و رعایت بهداشت جنسی میتواند در کاهش خطر ابتلا به این ویروس مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: لیزر زگیل تناسلی تنها روش سریع و سرپایی

علت ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی

شما می توانید با داشتن رابطه جنسی واژینال، رابطه مقعدی یا دهانی با فردی که این ویروس را دارد، به HPV مبتلا شوید که بیشتر در طول رابطه جنسی مقعدی یا واژینال منتشر می شود. همچنین میتواند از طریق تماس نزدیک پوست به پوست در طول رابطه جنسی پخش شود.

اچ پی وی دهانی بیشتر از طریق رابطه جنسی دهانی و تماس دهان به دهان منتقل می شود. فرد مبتلا به HPV ویروس را در بزاق و مخاط خود حمل می کند. اگر بزاق یا مخاط با زخم باز یا بریدگی در دهان همسرشان تماس پیدا کند، می تواند به او منتقل شود.

علائم ویروس hpv چیست

علائم HPV در زنان و مردان چیست؟

علائم ویروس اچ پی وی در زنان و مردان ممکن است متفاوت باشد و بسته به نوع ویروس، محل عفونت و سلامتی فرد مختلف باشد. اما در برخی موارد، علائم و نشانه‌ هایی که ممکن است در زنان و مردان با این ویروس دیده شود عبارتند از:

علائم در زنان:

  • زگیل‌های جنسی در نواحی تناسلی
  • تغییرات در سایز، شکل و رنگ گردن رحم
  • خونریزی غیر عادی، مانند خونریزی بین دوره‌ های قاعدگی یا پس از رابطه جنسی
  • درد و سوزش در قسمت تناسلی

علائم در مردان:

  • زگیل‌ های جنسی در ناحیه تناسلی
  • سوزش و درد در ناحیه تناسلی
  • تغییرات در پوست قضیب
  • خونریزی غیر عادی، مانند خونریزی پس از رابطه جنسی

اگر شما علائمی از این نشانه‌ ها را تجربه می کنید، بهتر است به یک دکتر زگیل تناسلی خوب و ماهر مراجعه کرده تا بررسی و درمان مناسب انجام دهید. همچنین، برای پیشگیری از این ویروس، بهتر است از روش‌های مختلفی مانند واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشت جنسی را رعایت کنید. در کلینیک مهنا بیشتر بخوانید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لطفا برای ارسال دیدگاه وارد شوید

شما بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید می توانید دیدگاهی ارسال کنید



ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...