رفتن به مطلب
انجمن گرافیک ایران
yegane@27

درمان سریع و خانگی خون در مدفوع /چه مقدار خون در مدفوع خطرناک است؟

پست های پیشنهاد شده

خون در مدفوع از علائم رایج بسیاری از بیماری ها است. مشاهده خون می تواند باعث اضطراب و استرس شدید بیمار شود. ولی ما شما را به آرامش دعوت می کنیم. زیرا این علامت همیشه هم مربوط به بیماری های خطرناک نیست. ابتلا به انواع بیماری های دستگاه گوارش، بیماریهای نشیمنگاهی و برخی از سرطان ها می تواند عامل این نشانه باشد. بیماری بواسیر شایعترین علت خونریزی مقعد یا مشاهده لخته خون در مدفوع است.

وجود خون در مدفوع نشانه چیست؟
مشاهده خون یعنی قسمتی از دستگاه گوارش آسیب دیده و خونریزی در حال وقوع است. بسته به مقدار خونریزی رنگ مدفوع هم تغییر میکند. در بیشتر موارد این خون با چشم قابل مشاهده است و رنگ آن قرمز روشن می باشد.

در مواردی مقدار خونریزی به حدی کم است که به چشم قابل رویت نبوده و نیاز به انجام آزمایش دارد. این خونریزی باعث میشود، رنگ مدفوع سیاه و تیره شود. اما وقتی در مدفوع خود خون می بینیم چه بیماری داریم؟ علت های دیدن خون در مدفوع عبارت است از:

هموروئید یا بواسیر اصلی ترین دلیل خون در مدفوع

بواسیر یا هموروئید، شایع ترین بیماری نشیمنگاهی است. این بیماری که در اثر وارد شدن فشار به مقعد ایجاد میشود، باعث میشود، رگ های مقعد و یا خارج از آن متورم شده و شبیه به زائده ای گوشتی از مقعد بیرون بزند.

یکی از نشانه های این بیماری خونریزی است و می تواند باعث مشاهده خون در مدفوع شود. از دیگر علائم این بیماری میتوانیم به درد، خارش و سوزش مقعد اشاره کنیم.

مصرف فیبر، نشستن در آب و کمپرس سرد می توانند تا حدودی به کاهش درد این بیماری کمک کنند، اما برای درمان قطعی بهترین روش درمان بواسیر با لیزر است.

بیشتر بخوانید : عمل بواسیر با لیزر یا لیزر بواسیر و عوارض و مراقبت ها

شقاق مقعد
بیماری شقاق یا فیشر یکی از مهمترین علت های خون در مدفوع است. این بیماری یک بریدگی یا ترک عمیق است که در لبه های خارجی مقعد ایجاد می شود. عبور مدفوع بزرگ و سخت به این زخم آسیب زده و باعث خونریزی میشود. شقاق علاوه بر خونریزی باعث درد، سوزش و خارش و ایجاد زخم در لبه ی مقعد میشود.

بیشتر بخوانید: درمان شقاق با لیزر

مشاوره آنلاین در واتساپ
اگر با توجه به علائمی که ذکر شد تصور میکنید، به بواسیر یا شقاق مبتلا هستید، به این شماره در واتساپ پیام دهید.

۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴
بیماری دیورتیکولار
دیورتیکولز برجستگی های کوچکی هستند که از دیواره روده بزرگ بیرون می زنند. معمولاً دیورتیکول ها مشکلی ایجاد نمی کنند، اما در صورتی که ملتهب و عفونی شوند، امکان دارد، خونریزی کنند. مصرف دارو می تواند در برطرف کردن التهاب موثر باشد.

کولیت
بیماری کولیت اولسراتیو به التهاب روده بزرگ گفته میشود، در صورتی که بیماری تشدید شود و خونریزی می کند و میتواند باعث مشاهده خون در مدفوع شود.مصرف داروهای ضد التهاب در درمان این بیماری موثر است.

آنژیو دیسپلازی
آنژیو دیسپلازی شرایطی است که موجب شکنندگی رگ های خونی و خونریزی آنها می گردد. این بیماری کمتر شایع معمولاً با نارسایی کلیه در ارتباط است و با آندوسکوپی قابل درمان است.

زخم معده یا میکروب معده
زخم معده
زخم معده موجب میشود، زخمی در آستر معده یا اثنی عشر ( انتهای روده کوچک) ایجاد شود. بسیاری از زخمهای معده در اثر عفونت با باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شوند. استفاده طولانی مدت یا مصرف داروهایی با دوزهای بالا به خصوص داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند باعث  زخم معده شوند.

بیشتر بخوانید : میکروب معده (هلیکوباکترپیلوری) و عوارض خطرناک آن

پولیپ
پولیپ روده توده هایی خوش خیم هستند که می توانند در پوشش داخلی روده بزرگ رشد کرده، خونریزی کنند و یا حتی بدخیم و سرطانی شوند. پولیپ ها در صورت تشخیص به هنگام باید از روده خارج شوند. علت مشخصی برای رشد پولیپ ها وجود ندارد و معمولاً در بر اثر مشکلات ژنتیکی ایجاد میشوند. از آنجایی که در اغلب موارد پولیپ ها علائم خاصی ایجاد نمی کنند، پس در معاینات معمول تشخیص داده میشوند. برای تشخیص این بیماری معمولاً از آزمایش کولونوسکوپی استفاده میشود.

بیماریهای مقاربتی
برخی از بیماریهای مقاربتی ( بیماری‌هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند.) می توانند باعث سوزش و التهاب در پوشش مقعد شده و با تحریک آن منجر به خونریزی خواهد شد. برخی از بیماریهای می توانند باعث تحریک و خونریزی شوند شامل کلامیدیا، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، سیفلیس و سوزاک می‌شود.

سرطان
به ندرت مشاهده خون با سرطان در ارتباط است پس جای نگرانی نیست. ولی نباید به سادگی از کنار مشاهده خون گذر کرد. زیرا سرطان روده یکی از چهار سرطان شایع در دنیا است.

این بیماری به رشد بدخیم و خارج از کنترل سلول های پوششی در روده گفته میشود. علت این سرطان مشخص نیست، ولی اغلب در اثر مشکلات ژنتیکی رخ می دهد. سرطان روده در بیشتر موارد علامت و نشانه خاصی را ایجاد نمی کند و علائم زمانی ظاهر میشوند که بیماری پیشرفت چشمگیری کرده باشد. در این موارد بیمار ممکن است علائمی مثل کاهش وزن بی دلیل، فقر آهن شدید، نیاز مداوم به دفع مدفوع و درد مداوم شکم را تجربه نماید. همچنین این بیماری در برخی موارد می تواند عامل خونریزی مقعدی یا لخته خون در مدفوع باشد.

مدفوع خونی ناشی از سرطان، یعنی خون از (قسمت) بالا در روده بوده و قرمز روشن به نظر نمی رسد. و معمولاً قرمز تیره یا سیاه رنگ می شود و می تواند مدفوع شما را شبیه قیر کند. این نوع خونریزی می تواند نشانه سرطان در بالای روده باشد.

به نقل از : www.cancerresearchuk.org
آسیب دیدن مری
بیماریهای مری یا زخم شدن مری می تواند موجب خونریزی گردد. یکی از اصلی ترین علت وجود خون در مدفوع بیماریهای مربوط به مری و زخم شدن آن است. در این موارد اغلب خون به رنگ تیره است زیرا حداقل چند ساعتی از خونریزی تا دفع خون فاصله است.

علاوه بر موارد ذکر شده، بیماریهایی مثل کرون، عفونت روده، اختلالات لخته شدن خون و واکنش های آلرژیک نیز می توانند باعث خونریزی شوند. مصرف غذاهایی با دانه های رنگی مثل چغندر نیز می تواند باعث تغییر رنگ مدفوع شود.

درمان خون در مدفوع
درمان خانگی خون در مدفوع
کنترل و درمان سریع خون در مدفوع با توجه به علت بیماری و شدت خونریزی انجام میشود. اگر علت بروز این مشکل بیماری های نشیمنگاهی باشد، مصرف فیبر، حمام سیتز و مصرف دارو می تواند کمک کننده باشد ولی بهترین راه قطعی برای درمان بواسیر و درمان شقاق لیزر درمانی است.

درمان بیماریهای التهابی روده امکان ندارد، اما با مصرف دارو میتوان به بهبود التهاب و کاهش علائم و نیز کنترل بیماری کمک کرد. به علاوه درمان بیماریهای کمتر شایع نظیر سرطان نیز با مصرف داروهای شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی انجام می شود.

درمان خانگی خون در مدفوع
تا زمانی که علت این شرایط مشخص نشود، نمspacer.png توان درمان خانگی خون در مدفوع تعیین کرد. اما با رعایت چند نکته ساده می توان احتمال خونریزی را کاهش داد:

مصرف فیبر : مصرف فیبر بیشتر می تواند در درمان سریع یبوست موثر عمل کند. برای این منظور در رژیم غذایی خود حداقل 35 گرم فیبر بگنجانید. برای دریافت فیبر بیشتر می توانید از انواع میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.
نوشیدن آب : نوشیدن آب و مایعات می تواند با نرم کردم مدفوع به دفع راحت تر کمک کند.
ورزش : فعالیت کم و نشستن به مدت طولانی میتواند وضعیت شما وخیم تر نماید.
پرهیز از زور زدن در توالت و یا به تاخیر انداختن دفع
رعایت بهداشت مقعد و پرهیز از زیاده روی در شستشوی مقعد

درمان تهران

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لطفا برای ارسال دیدگاه وارد شوید

شما بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید می توانید دیدگاهی ارسال کنید



ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...