رفتن به مطلب
انجمن گرافیک ایران
yegane@27

پشه خاکی عامل اصلی بیماری سالک

پست های پیشنهاد شده

پشه خاکی یکی از رایج‌ترین انواع پشه‌ها است که ناقل بیماری سالک یا لیشمانیوز است. این بیماری پوستی نوعی بیماری انگلی است که از نیش پشه خاکی منتقل می‌شود. اگر پشه به این انگل آلوده باشد، هنگام خونخواری این انگل را به بدن انسان منتقل می‌کند.

در واقع منبع اصلی انگل‌ جوندگان و موش‌های صحرایی هستند، در صورتی که این انگل از بدن این جانوران به پشه ماده انتقال پیدا کند، ممکن است به بدن انسان هم انتقال دهد. در کشور ما سالانه ۱۵۰۰۰ مورد سالک شناسایی می‌شود. یکی دیگر از بیماری‌های مرتبط با این انگل لیشمانیوز احشایی است که در ایران بیش از ۵۰ مورد از آن شناسایی می‌شود.

موثرترین روش برای در امان ماندن از پشه خاکی و بیماری سالک و دور کردن این حشرات نصب دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک است. این دستگاه تضمینی فقط با اتصال به برق و بدون بو، سم و یا مواد مضر انواع حشرات را دور خواهد کرد.

عکس پشه سالک – خاکی
در تصاویر زیر می توانید عکس پشه سالک یا پشه خاکی که عامل بیماری سالک شناخته می‌شود، را مشاهده کنید :

عکس پشه سالک یا خاکی 
پشه خاکی و گونه های هم خانواده آنها
پشه خاکی معروف که در کشور ما در انسان ایجاد سالک میکند از جمله پشه هائی است که در خانواده Psychodidae قرار گرفته اند. این پشه را اصطلاحا مگس فاضلاب هم مینامند. برخی آنها را بدلیل ویژگی های خاص مکندگی خون که در آنها وجود دارد در یک خانواده گرفته شده از نام علمی این گونه بنام Phlebotomidae می آورند.

ساختار بدنی گونه های این خانواده و به خصوص بال ها شبیه به بید ها است. آنها را جزو پشه های فاضلاب که همان خانواده پسیکولیدا است بشمار می آورند .

در حقیقت گونه هائی از پشه های فاضلاب هستند، که خون میمکند و ویروس سالک را بر روی پوست انسان وارد میکنند. این پشه ها نیش نمی زنند ولی با زائده دهانی خراشی کوچک در پوست ایحاد میکنند و خون را میمکنند و ویروس را وارد پوست میکنند و بر روی پوست ضایعات تخریبی ایجاد میکنند.

این پشه ها را بیشتر اطراف توالت و محیط های مواد آلی گندیده میتوان مشاهده کرد. در مناطقی که فاضلاب و آب راکد و گندیده در جوی ها بویژه در برخی مناطق روستائی و شهری به وجود می آید محل تجمع این پشه ها است و در این مکان زمینه رشد و تکثیر این پشه ها فراهم میشود. در حقیقت باید از محل تجمع این پشه دوری کرد.این پشه ها هنگامی که آلوده میشوند خطرناک هستند در غیر این صورت اثر یک گزش عادی پشه را بر روی پوست باقی میگذارند.

البته تا کنون به پشه های خاکی ایجاد کننده سالک بر خورد نداشته ام ولی هم خانواده آنها را معرفی میکنم. پشه خاکی مانند تمامی هم گونه های خود دارای بالی مو دار است .طرز نشستن پشه خاکی با سایر هم گونه ها تفاوت آشکاری دارد. سایر گونه ها هنگام نشستن بال های خود را مانند پروانه ها باز نگه میدارند در صورتیکه پشه خاکی بال های خود را جمع میکند.

ازانجائیکه هر گونه در شرایط محیطی خاصی به رشد ونمو خود ادامه میدهند ناقل ویروس های محیط خود هستند .درمورد سایر گونه های این خانواده که بیشتر در توالت های قدیمی و غیر بهداشتی و جوی های انتقال فاضلاب به سر میبرند گزارشی در مورد انتقال ویروس به انسان مشاهده نشده و تنها پشه خاکی با نام Phlebotomus papatasi ناقل نوعی ویروس است.

سالک که در مشرق زمین به آن لیشمانیوز پوستی یا یک ضایعه تخریبی پوستی نامیده میشود نوعی بیماری بدخیم پوستی ویروسی است.

این ویروس بر حسب مکان یافت شده به سه نوع مختلف تقسیم بندی شده وشایع ترین آن که به تب فله بوتوموس معروف است از حیوانات بیمار به این ویروس مانند گوسفند ،بز وموش صحرائی توسط پشه خاکی به انسان منتقل میشود .

نام ویروس توسکانا (Toskana) است که برحسب اولین محل برداشت وتفکیک از بیمار به نوع های S,T,N که مخفف Sizilien ,Toskana,Neapal نامگذاری شده است .

بهترین راه دفع پشه خاکی
بهترین راه حل برای جلوگیری از ورود پشه خاکی ، دستگاه دفع حشرات است. دستگاه های دفع حشرات با استفاده از فراصوت تمامی حشرات موذی، مانند: موریانه، مورچه، سوسک، ساس، پشه، مگس و حتی جانوران موذی مثل موش و مارمولک را از محیط شما دور می کند. این دستگاه از قرص استفاده نمی کند و هیچگونه ضرر و عوارضی برای سلامتی انسان و حیوانات خانگی ندارد. دستگاه دفع حشرات دافع الکتریک با کارکرد 24 ساعته، خانه شما را از حمله حشرات موذی ایمن نگه می دارد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لطفا برای ارسال دیدگاه وارد شوید

شما بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید می توانید دیدگاهی ارسال کنید



ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...