رفتن به مطلب
انجمن گرافیک ایران
yegane@27

زگیل تناسلی چیست ؟ انواع، علت، علائم و راه های تشخیص و انتقال

پست های پیشنهاد شده

زگیل تناسلی
بیماری زگیل تناسلی (genital warts) یا زگیل مقاربتی، شایع ترین بیماری عفونی است. عامل این بیماری ویروس hpv است و از طریق برقراری رابطه جنسی منتقل می‌شود. این عارضه هر دو جنسیت زن و مرد را بیماری می کند، اما عوارض آن معمولاً برای زنان خطرناک تر است. امکان درمان زگیل تناسلی وجود دارد، اما چون ویروس از بین نمی‌رود، ممکن است دوباره زگیل عود کرده یا به وجود آید. انتخاب روش درمان مناسب می‌تواند خطر عود مجدد بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

زگیل تناسلی چیست؟
بیماری زگیل تناسلی (genital warts) نوعی بیماری های آمیزشی یا بیماری مقاربتی (STD) است و به زائده های ریز و درشت غیر سرطانی گفته می شود، که نرم، گوشتی و برجسته هستند و روی یا داخل ناحیه تناسلی زنان و مردان(ناحیه شرمگاهی، مقعد،لگن، واژن، آلت و دهان) مشاهده می‌شود. زگیل ها اغلب گنبد شکل نیستند، اما معمولاً با ظاهری برجسته و تخت مشاهده می‌شوند.

چه چیزی باعث زگیل می شود؟ این بیماری در اثر عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس باعث ایجاد مقدار اضافی کراتین،( یک پروتئین سخت)، در لایه بالایی پوست (اپیدرم) می‌شود. کراتین اضافی بافت خشن و سخت را ایجاد می کند.

آیا زگیل تناسلی واگیر دار است؟ بله، این بیماری به شدت مسری است و با اولین تماس، از یک شخص به شخص دیگر (طریق تماس پوست با پوست ناحیه تناسلی فرد آلوده) و در طول رابطه جنسی حتی تماس دهانی منتقل می‌شود.

این بیماری اغلب زنان و مردان جوان کمتر از 35 سال که از نظر جنسی فعال هستند، را تحت تاثیر قرار می دهد اما در سال های اخیر متاسفانه سن ابتلا به این ویروس به کمتر از 12 سال رسیده است.
علائم زگیل تناسلی

در زنان زگیل تناسلی روی ناحیه فرج،دیواره های واژن، ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و دهانه رحم مشاهده می شود. در مردان ممکن است زائده در نواحی مثل نوک و طول آلت تناسلی،کیسه بیضه یا مقعد ایجاد شود. در صورت برقراری رابطه دهانی احتمال ایجاد زگیل تناسلی در دهان نیز وجود دارد.

این بیماری مانند هر بیماری دیگری در مرحله فعال، علائم واضح و مشخصی دارد، ساده ترین آن مشاهده توده های برجسته می باشد. اما ممکن است تشخیص برای خود فرد مشکل باشد بنابراین قبل از هر اقدامی برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید، در مرحله غیر فعال که زگیل تناسلی وجود ندارد، نیز احتمال انتقال وجود دارد.
 

علت زگیل تناسلی
ویروس اچ پی وی
زگیل تناسلی منحصراً با ورود ویروس hpv به بدن مرتبط است. ویروس اچ پی وی یا همان پاپیلومای انسانی نوعی ویروس DNA دار است که بیش از 100 نوع مختلف دارد، و در حدود ۴۰ نوع از می‌تواند باعث ایجاد زائده در ناحیه تناسلی شود، و مابقی ویروس‌ها عامل ایجاد زگیل در دیگر نواحی بدن هستند. رایج‌ترین انواع ویروس اچ پی وی عامل زگیل تناسلی شامل نوع HPV 6،11،16 و 18 می‌شود.

همه انواع ویروس hpv خطرناک نیستند و همه انواع ناحیه تناسلی را درگیر نمی‌کنند، ولی خداقل 50% افراد فعال جنسی، برای یکبار هم که شده به این ویروس مبتلا می‌شوند.

ممکن است فرد مبتلا به ویروس باشد، اما زگیل تناسلی رشد نکند. به همین علت بسیاری از بیماران از وجود چنین ویروسی در بدن خبر ندارند و ناخواسته آن را به دیگران انتقال می‌دهند.

ویروس‌های عامل این بیماری به دو‌ نوع کم خطر و پرخطر تقسیم می‌شوند. نوع پرخطر عوارضی را ایجاد می کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.  ویروس های کم خطر HPV باعث ایجاد ضایعات زگیل می‌شوند. در حالیکه نوع پرخطر معمولاً ضایعاتی را ایجاد نکرده و در بدن مخفیانه زندگی می‌کند.

انواع زگیل
زگیل‌های معمولی یا عادی می‌توانند روی پوست هر بخشی از بدن ظاهر شوند، اما نوع تناسلی فقط روی ناحیه تناسلی (لگن، واژن، آلت تناسلی و مقعد) و به استثنا دهان ایجاد می‌شوند. انواع زگیل برحسب شکل ظاهری عبارتند از :
معمولی (common warts) : این نوع ظاهری برجسته دارند و در لمس خشن هستند. اغلب به صورت تکی رشد می‌کنند.
رشته ای (filiform warts) : این نوع با تعداد بیشتری رشد کرده و اغلب در نواحی لب ها و دهان مشاهده می‌شود.
مسطح (flat warts) : این نوع در مقایسه با انواع دیگر برجستگی کمتری دارد و پهن تر است. معمولاً پراکنده رشد می‌کنند و تعداد بیشتری دارند. این نوع می‌تواند در نواحی مختلف پوست مثل سر، صورت، روی زانو ها و آرنج ها و … رشد کنند.
کف پا : این دسته از زگیل‌ها به صورت خوشه ای رشد کرده و یک لکه سیاه در وسط آنها وجود دارد که در واقع لخته خون است.
زگیل های اطراف زبان (periungual wart) در اطراف ناخن‌های دست یا پا ایجاد می‌شوند. آنها کوچک هستند، به اندازه یک سر سوزن، و به آرامی به برجستگی‌های خشن و بزرگ تبدیل می‌شوند که می‌توانند شبیه گل کلم باشند. در نهایت به خوشه‌های بزرگ تر تبدیل می‌شوند.
زگیل های موزاییکی (mosaic wart) : نوعی زگیل کف پا هستند که به صورت خوشه‌ای در کف پا رشد می‌کنند. پزشکان این نوع زگیل را زگیل کف پا مقاوم یا وروکا نیز می‌نامند. در حالی که برخی از زگیل‌های موزاییکی خود به خود از بین می‌روند، درمان برخی دیگر سخت تر است و ممکن است نیاز به مداخله پزشک داشته باشد.
دهان (oral wart) : این نوع در کودکان شایع تر است و می‌تواند روی لب‌ها، لثه ها و دهان مشاهده شود. اگر این زگیل‌ها در اثر رابطه جنسی ایجاد شده باشد، صورتی یا سفید هستند و ظاهری شبیه به گل کلم دارند.
تناسلی (genital warts) : این نوع صرفاً روی ناحیه تناسلی رشد می‌کند. ویروس این نوع فقط از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.
ادامه مطلب زگیل تناسلی چیست  را در سایت درمان تهران مطالعه کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لطفا برای ارسال دیدگاه وارد شوید

شما بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید می توانید دیدگاهی ارسال کنید



ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...