رفتن به مطلب
انجمن گرافیک ایران
hpvdarman

تفاوت کورک با کیست چیست؟ + روشهای درمان

پست های پیشنهاد شده

عکس تفاوت کورک یا کیست

کیست و کورک ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما یکسان نیستند. کورک یا جوش ناشی از عفونت باکتریایی است. قرمز و متورم بوده و دارای چرک است. کیست زیر پوست تشکیل می شود و معمولاً بدون درد است، اما اگر پاره شده یا عفونی شود می‌تواند شبیه یک جوش باشد.

کورک یا آکنه چیست؟

کورک یا آکنه های عفونی یک برآمدگی پوستی دردناک پر از چرک است. به طور معمول، علت آن باکتری استاف است که به طور طبیعی روی پوست شما وجود دارد. این باکتری ها می توانند منجر به عفونت یا التهاب در فولیکول مو و غدد چربی شوند. عفونت قارچی نیز ممکن است باعث ایجاد چند عدد جوش شود.

کورک می تواند در هر جایی از بدن شما ظاهر شود. اسم های دیگر آن:

  • آبسه (اگر بزرگ باشد)
  • گل مژه (اگر روی پلک باشد)

علت به وجود آمدن

جوش ناشی از عفونت فولیکول مو و بافت اطراف آن ایجاد می شود. شایع ترین عفونت توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود. عفونت باعث از بین رفتن بافت پوست داخل جوش می شود. سپس یک فضای توخالی پر از چرک به نام آبسه در داخل یا درست زیر سطح پوست ایجاد می شود.

اکثر افراد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس را روی پوست خود و در نواحی مانند دیواره بینی خود دارند بدون اینکه کورک عود کند. کورک در افرادی با ویژگی های زیر بیشتر ایجاد می شود:

  • سیستم ایمنی ضعیف
  • بیماریهای پزشکی مزمن مانند دیابت یا سرطان
  • اگزما
  • آلرژی های خاص مانند آسم آلرژیک

زمانی که خراش در پوست و تماس فرد به فرد با تخلیه چرک و باکتری های پوست ایجاد شود، کورک مسری است. همچنین ممکن است از تماس با سطوح و اشیاء آلوده پخش شود.

22.png

کیست چیست؟

سلول های پوست در بیرونی ترین لایه پوست شما که اپیدرم نامیده می شود، با حرکت سلول های جدیدتر به سطح پوست به آرامی از بین می روند. کیست ها زمانی ایجاد می شوند که چربی های پوست در لایه زیرین آن انباشته می شوند. سپس پوست مرده کیست را پر می‌کند و نمی‌توان آن را به شکلی که در جای دیگر بدن است از بین برد. زمانی که کیست به اندازه مشخصی می رسد، معمولا رشد آن متوقف شده و ناراحتی هایی مانند سوزش و خارش ایجاد می کند.

https://bazigaronline.com/47816/تفاوت-کورک-با-کیست-چیست؟-روشهای-درمان/

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لطفا برای ارسال دیدگاه وارد شوید

شما بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید می توانید دیدگاهی ارسال کنید



ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...