رفتن به مطلب
انجمن گرافیک ایران
fatemeh7997

آشنایی با مراحل ساخت طلا و جواهر

پست های پیشنهاد شده

طلا و جواهر سازی از جمله شغل هایی است که به ظرافت و سلیقه بسیار زیادی احتیاج دارد. صنف طلا و جواهر سازی یکی از مشاغلی است که با ورود به این حوزه و یادگیری مهارت های آن می توان به درآمد بسیار بالایی دست یافت.

صنعت طلا و جواهر سازی علاوه بر اینکه سبب سرگرمی و کسب لذت می گردد، فرصت های شغلی بسیاری را نیز فراهم می نماید. طلا سازی از جمله هنرهای مدرن است که یکی از مهم ترین فاکتورهای آن داشتن خلاقیت می باشد.

یکی از دلایلی که این شغل می تواند درآمدزا باشد اینست که برای جواهرات با کیفیت و طلای متفاوت ، منحصربه فرد و گران بها، تقاضای بسیار زیادی وجود دارد.

افرادی که در رشته طلا سازی فعالیت دارند، علاوه بر لزوم آشنایی با فلز طلا، باید از دیگر فلزات از قبیل نقره، پلاتین نیز اطلاعات داشته باشند چرا که از این فلزات نیز در طلا سازی استفاده می شود.

لزوم آشنایی با سنگ های قیمتی و نحوه به کار گیری آن ها در انواع طلا و جواهرات نیز از دیگر موارد مورد نیاز طلا ساز می باشد.

طلاساز با مهارت های فنی از قبیل برش، چکش کاری، خم کردن فلز، ریخته گری نیز باید آشنایی داشته باشد.

یکی از اساسی ترین مهارت های طلا و جواهر ساز، مهارت اره کاری می باشد. فراگیری این مهارت نیاز به تکنیک های دقیقی می باشد. نحوه کار با اره و برش یک خط صاف و یا منحنی از موارد پر کاربرد می باشد. چکش کاری و خم کردن فلز نیز در مراحل بعدی کار طلاسازی قرار می گیرد.

روش های بسیاری برای انجام ریخته گری طلا وجود دارد از قبیل ریخته گری با موم، ریخته گری ماسه ای، ریخته گری به روش القایی و..

مراحل آماده سازی طلا

ذوب طلا

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل آماده سازی طلا، ذوب طلا می باشد. به منظور انجام ذوب طلا تجهیزاتی مورد نیاز است از قبیل:

  • ریژه یا قالب

  • دسته بوته

  • بوته که در ابعاد و سایزهای مختلف وجود دارد

  • مشعل کوره یا سرپیک

  • همزن به منظور یک دست کردن مذاب در موارد خاص که از جنس کربن میباشد

  • استفاده از عینک و محافظ صورت

  • پودر تنه کار

  • اسید بوریک

  • موم برای روان کردن ریژه

نورد کاری

به منظور شکل و حالت دهی طلاو یا نقره، نورد کاری با چرخ نورد یکی از رایج ترین روش ها می باشد. نورد کاری در جواهر سازی کاربردهای بسیار زیادی دارد. یکی از این کاربردها، تبدیل شمش به مفتول یا ورق می باشد.

نورد کاری از لحاظ دمای عملیات به دو نوع نورد کاری گرم و نورد کاری سرد تقسیم می گردد. در نورد گرم قابلیت تغییر شکل بسیار بالاست. در نورد سرد یک سطح تمام شده مطلوب حاصل می شود.

اره کاری، سوهان و سنباده

در مرحله نهایی ساخت طلا، اره کاری های مورد نیاز انجام می شود، سوهان کاری و سنباده نیز در صورت نیاز توسط طلا ساز با دقت کامل صورت می گیرد و در صورتی که خطوط ریزی بر روی سطح طلا ایجاد شده باشد، از طریق روش پرداخت، جلا کاری انجام می شود.

مهارت های طلا سازی

قلم زنی طلا و جواهر

قلم زنی طلا

قلم زنی طلا و انواع زیور آلات در واقع هنر تزیین و کندن نقش و نگارهای مختلف و زیبا بر روی فلزات به ویژه طلا می باشد. فرآیند قلم زنی به کمک قلم و ضربه چکش انجام می گیرد. ابزارهایی که در مرحله قلم زنی مورد استفاده قرار می گیرد شامل دستگاه قیر آب‌ کنی، پرگار، انواع سمبه، چکش می باشد.

قلم زنی سبک ها و روش های مختلفی دارد که هر کدام شرایط ویژه ای دارد. این سبک ها عبارتند از

  1. برجسته کاری

  2. نیمه برجسته کاری

  3. ریزه قلم زنی

  4. حکاکی

  5. مشبک کاری

مخراج کاری طلا و جواهر

مخراج کاری طلا

مخراج کاری یا مرصع کاری از تخصص های ویژه در ساخت زیور آلات است. پروسه نشاندن سنگ قیمتی روی فلز گرانبها نیاز به دقت و حساسیت بالایی دارد. در واقع مخراج‌ کاری به آخرین مرحله از ساخت زیورآلاتی که از ترکیب سنگ و فلز ساخته می‌شوند گفته می‌شود.

مخراج کاری مخصوص زیور آلاتی است که از ترکیب سنگ و فلز ساخته شده اند. بعد از اینکه پایه کار آماده شد و جواهر تراش خورد، زمان اتصال سنگ به پایه می باشد.

مخراج کاری بسیار کار زیبا و ظریفی است که نیازمند دقت، مهارت و صبر فراوان است.

جهت مشاهده کلاس های آموزش مخراج کاری طلافنون کلیک کنید.

آبکاری زیورآلات

آبکاری طلا روشی است که در آن یک لایه طلا بر روی فلزی همچون نقره و یا طلا رسوب می کند و طی واکنش های شیمیایی فرآیند آبکاری انجام می گیرد. البته آبکاری فلزات تنها با طلا صورت نمی‌گیرد بلکه می توان از فلزات براق و درخشانی مثل رادیوم به عنوان روکش بر روی طلا استفاده نمود.

آبکاری، پوشش کاری یا روکش کردن فرایندی است که در نتیجه آن یک لایه نازک از فلز روکش کننده روی جسم موردنظر قرار می‌گیرد.

آبکاری سبک ها و روش های مختلفی دارد مانند

  • آبکاری طلا تزیینی ( سیانیدی)

  • آبکاری طلا آلیاژی

  • آبکاری طلا اسیدی

  • آبکاری طلا سولفیتی

  • آبکاری ماژیکی

گوهرتراشی طلا

گوهر تراشی هنر تراشیدن سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی و سپس سوار کردن آن ها بر روی طلا می باشد. گوهر تراشی انواع مختلفی دارد از قبیل تراش هندسی ( فست)، تراش کابوشن و تراش دامله.

انواع ابزار و تجهیزاتی که برای گوهر تراشی مورد استفاده قرار می گیرد :

  • دستگاه برش سنگ

  • دستگاه تراش الماسه

  • دستگاه پرداخت

  • دستگاه سنباده

  • دستگاه براق کننده

  • دستگاه فرز

  • مته الماسه جهت ایجاد طرح روی سنگ

  • تجهیزات حفاظتی نظیر: گوشی و عینک

  • انواع مختلف سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

ملیله سازی طلا

ملیله سازی در صنعت طلا به معنای شکل دهی مواد اولیه طلا و دیگر فلزات از طریق مراحل نورد کاری و تهیه و تثبیت مفتول ها در اوج زیبایی و ظرافت است. ملیله سازی از جمله سخت ترین و هنری ترین روش های طلا و جواهر سازی می باشد.

ملیله کاری اغلب به دو شکل ملیله سازی با طلا و ملیله سازی با نقره انجام می شود.

اره کاری و سنباده کشی طلا و جواهر

اره کاری و سنباده کشی از دیگر مهارت های مورد نیاز در مراحل ساخت طلا و جواهرات می باشد. پس از اینکه طلا و یا جواهر به صورت دستی و با کمک نرم افزار های سه بعدی طراحی شد، بر روی سطح پیاده شد، به کمک اره مویی طلا و یا جواهر را به شکل طرح دلخواه در می آوریم. در این میان از مهارت سوهان کشی و سنباده نیز استفاده می شود.

ابزارآلات مورد استفاده در این مرحله اره مویی، سنباده، سوهان، تیغ اره می باشد.

طراحی طلا و جواهر با نرم افزار ماتریکس

آموزش نرم افزار ماتریکس

نرم افزار ماتریکس یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین نرم افزارهایی است که به منظور طراحی طلا، جواهرات ، انواع زیور آلات و سنگ های قیمتی استفاده می شود.

از قابلیت های این نرم افزار می توان به رندرینگ بالا و داشتن ابزار های متنوع برای کنترل طراحی زیورآلات، ایجاد اشکال گوناگون، داشتن پیش فرض های زیبا و پیش نمایش طرح نهایی نام برد.

جهت اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش نرم افزار ماتریکس سایت طلافنون مراجعه کنید.

طراحی دستی طلا و جواهر

طراحی دستی طلا و جواهر حرفه ای خلاقانه با ظرافت و نیازمند تسلط بر تکنیک ها و مهارت هایی است که از طریق آزمون و خطا به دست می آید. در دوره طراحی دستی هنرجو با روش های درست طراحی زیورآلات و نحوه اصولی کشیدن آشنا می شود.

طراحی دستی طلا و جواهر با مداد و آبرنگ در واقع تبدیل تصورات و ذهنیات خلاقانه به یک قطعه هیجان انگیز و زیبا است. یک طراح جواهر خوب باید برش مقطع و چیدمان جواهرات که دو مهارت اساسی می باشد را به طور هنرمندانه ای به کار بگیرد.

طراحی طلا و جواهر با نرم افزار زیبراش

نرم افزار زیبراش یکی از پیشرفته ترین و محبوب ترین برنامه های مدل سازی سه بعدی در دنیا است. این نرم افزار قدرت خلق کردن ریز ترین جزئیات زیورآلات را دارد. همچنین فضای این نرم افزار 3 بعدی است و از لحاظ رزولوشن در سطح فوق العاده بالایی قرار دارد.

تعمیرات طلا و جواهرات

تعمیرات طلا و جواهر یک حوزه بسیار تخصصی می باشد. ممکن است طلا به دلایلی از قبیل استفاده زیاد، فشار و یا ضربه دچار کج شدگی، خم شدگی و یا خرابی قفل ها شده باشد در نتیجه زیبایی طلا از بین می رود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

فردی که کار تعمیرات طلا را بر عهده دارد، با استفاده از ابزارها و وسایلی همچون انواع چکش ها، انبرها و دستگاه های لیزر، بازسازی طلا را انجام می دهد.

تعمیرات طلا توسط فردی که ماهر است و تجربه کاری فراوانی دارد انجام می شود. با استفاده از مهارت و توانایی های تعمیرات است که طلاهای آسیب دیده تعمیر و به حالت اولیه خود بازمی گردند.

ابزارهای طلا سازی

ابزار ها و لوازم ساخت طلا بسیار در دسترس می باشد. فراگیری مهارت طلا سازی نیاز به فضای زیادی ندارد. ابزارهایی که در صنعت طلا سازی بسیار اهمیت دارند و لازم است در دوره مقدماتی آموزش طلا سازی فراهم شود عبارتند از چرخ نورد، سندانجه، کولیس دیجیتال، ترازو، چکش، فرز، دریل، حدیده، انواع انبرها، دم گرد ( دم مفتول )، دم باریک، دم پهن، چنگ چین، سیم چین، چفت، چفت گیره، سوهان نیم گرد، تخته نسوز، اسمیت، فندک جوش کاری، دم بوری و ….

 

هزینه کلاس طلا سازی و جواهر سازی

در تعیین هزینه کلاس طلا و جواهر سازی موارد و عواملی تاثیر گذارند. مواردی همچون منطقه برگذاری کلاس ، تعداد دوره های آموزشی، نوع کلاس ها بر اساس آنلاین بودن یا حضوری ، لوازم و ابزارهای مورد نیاز.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر راجع به هزینه دوره ها و کلاس طلا سازی و جواهر سازی با شماره های درج شده در آموزشگاه طلا سازی طلافنون تماس بگیرید.

 

معرفی آموزشگاه طلا سازی طلافنون

آموزشگاه طلا سازی طلافنون با بیش از چندین دهه سابقه فعالیت در حوزه آموزش طراحی و ساخت طلا و جواهرسازی و داشتن شعب فعال در سراسر کشور و برگذاری دوره ها و ورکشاپ های فوق العاده فعالیت میکند.

این آموزشگاه در انواع زمینه های آموزش طلاسازی، جواهرسازی، ریخته گری، آبکاری، حکاکی و قلم زنی، مخراج کاری، طراحی دستی طلا و جواهر، طراحی با نرم افزار ماتریکس، طراحی با نرم افزار زیبراش و.. هنرجو آموزش می دهد.

آموزشگاه طلافنون نمونه کارهای هنرجویان و محصولات و مصنوعات را به صورت ژورنال در سایت منتشر می نماید. شما عزیزان می توانید از طریق بازدید از سایت ژورنال عکس محصولات را مشاهده نمایید.

آموزشگاه طلافنون چه مدارکی به هنرجویان ارائه می دهد؟

آموزش طلا سازی و فراگیری مراحل ساخت طلا یکی از دوره هایی است که افراد بسیاری تمایل به حضور در این دوره را دارند. به دلیل اینکه صنعت طلا و جواهر روز به روز رونق بیشتری می یابد، طرفداران این حوزه نیز رو به فزونی است.

به منظور گذراندن انواع دوره های آموزشی طلا سازی در آموزشگاه طلافنون، نیازی به گذراندن دوره های پیش نیاز نیست. تمامی دوره ها به صورت کاملا تخصصی، عملی و کاربردی از مبتدی تا پیشرفته آموزش داده می شود.

یکی از اصلی ترین مدارکی که اتحادیه های طلا و جواهر شهرها و اداره استاندارد برای صدور پروانه کسب طلا فروشی و پروانه تولید کارگاه طلا سازی و اخذ مجوز استاندارد یا طی مصنوعات طلا از درخواست کنندگان می خواهند،گواهی نامه های فنی و حرفه ای می باشد.

مدارکی که به هنرجویان ارائه می دهیم عبارتند از مدرک دانشگاهی، مدرک فنی حرفه ای طلا سازی، مدرک آموزشگاه طلافنون که قابل ترجمه است ، مدرک واحد صنفی صنایع دستی، مدرک اتحادیه تولید کنندگان، مدرک انجمن صنف طلا فروشان و..

هنرجویان می توانند با شرکت در دوره های آموزشی مراکز آموزشی طلافنون ایران و پس از قبولی در آزمون های تعیین صلاحیت این مدارک معتبر بین المللی را کسب نموده و به عنوان قوی ترین گواهی فنی در سطح دنیا که مورد تایید تمام کشورهای عضو سازمان جهانی کار هست مشغول به کار شده و هم چنین از مزایای خوب،پوشش های بیمه ای،اخذ تسهیلات مدارک فنی و حرفه ای برخوردار شوند.

برای اطلاعات بیشتر به وب سایت آموزشگاه طلافنون مراجعه کنید.

منبع:آموزش طلاسازی در غرب تهران

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لطفا برای ارسال دیدگاه وارد شوید

شما بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید می توانید دیدگاهی ارسال کنید



ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...