رفتن به مطلب
انجمن گرافیک ایران
Azam

بهترین نرم افزارهای معماری

پست های پیشنهاد شده

 

ترسیمات به معنای اقدامات اولیه هستند که مهندسان معمار، ایده های خود را به مشتریان، صنعتگران و یا تیم طراحی می‌دهند. نحوه ایجاد این ترسیمات در طول زمان تکامل یافته است و هنوز به صورت روزانه تکامل می یابد.

 

هر نرم افزار طراحی شده با نیازهای مختلف مورد هدف قرار میگیرد و انتخاب بهترین برای شما بستگی به عوامل بسیاری از قبیل هزینه، سازگاری با برنامه های دیگر و میزان زمان تمایل به صرف فرایند رسم می باشد. اگر چه شما تنها با در اختیار داشتن سازگاری و پرش بین آنها تنها نرم افزار طراحی مناسب را پیدا خواهید کرد.

 نرم افزار اتوکد (AUTO CAD )

تاریخچه اتوکد برمی گردد به سال ۱۹۸۲ در آن زمان شخصی بنام جان واکر و البته شرکای دیگرش شرکت اتودسک را تاسیس کردند. 

آنها برای اولین بار برنامه CAD را در نمایشگاه COMDEX لاس وگاس به نمایش گذاشتند، به تدریج نرم افزار اتوکد به یکی از کاربردی ترین برنامه ها در زمینه طراحی تبدیل شد و هنوز هم بعد از ۳۵ سال و انتشار ۳۱ نسخه از اتوکد، از قدرتمند ترین نرم افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر می باشد.

عبارت AUTO CAD برگرفته از کلمات‌: Automatic Computer Aided Design می‌باشد که به معنای طراحی یا نقشه‌کشی به کمک کامپیوتر است.

بی‌شک می‌توان گفت Auto Cad یکی از قوی‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین و دقیق‌ترین نرم افزارها در ترسیم نقشه‌های معماری، سازه‌ای، تأسیساتی، صنعتی و الکتریکی می‌باشد. توسط این نرم افزار می‌توان نقشه‌های ساختمانی یا صنعتی را به صورت دو بعدی یا سه بعدی شامل پلان، نما، مقاطع و دتایل ها با دقت بسیار بالا ترسیم نمود. دقت این نرم افزار به حدی است که در ذهن نمی‌گنجد یعنی با هشت رقم پس از ممیز، که بسیار بالاست.

نرم افزار اتوکد  AutoCAD  یک نرم افزار قدرتمند در زمینه طراحی با کمک کامپیوتر به صورت دو بعدی و سه بعدی و نقشه کشی است.

محیط های اصلی نرم افزار اتوکد به ۳ بخش تقسیم می شود:

محیط دوبعدی AutoCAD Classic

محیط سه بعدی 3D Modeling

Drafting & Annotation
 
در حال حاضر نرم افزار AutoCAD که از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک (Autodesk) است به دلیل قابلیت های بسیار پیشرفته در طراحی اتوماتیک به یکی از پرکاربردترین ابزارهای طراحی به کمک رایانه تبدیل شده است و به عبارتی جایگزینی مناسب و پیشرفته برای ابزارهای طراحی فیزیکی و قدیمی می باشد. اولین قدم در طراحی یک بنا یا ساختمان، آماده سازی پلان آن است. معماران در دهه‌های گذشته برای ترسیم پروژه‌های خود، ابتدا آن را روی کاغذ با مقیاس‌های مختلف ترسیم می‌کردند و از آنجایی که ابعاد پروژه‌ها متفاوت است، ترسیم آن‌ها نیز در ابعاد بزرگتر به مراتب وقت‌گیر تر و سخت‌تر می‌شد. چرا که برای رسم یک پلان دقیق و خوانا، باید نکات بسیاری رعایت شود از جمله: زاویه‌های دقیق بین خطوط( به عنوان مثال برای دیوارهای متقاطع زاویه‌ی 90 درجه) یا اندازه‌های دقیق در و دیوار و پنجره‌ها و… که همه‌ی این‌ها قبلا با استفاده از ابزار ابتدایی قلم و خط‌کش و به صورت دستی انجام می‌گرفت و طبیعتا رعایت این نکته‌ها نیازمند انرژی و زمان زیادی می‌برد تا یک پلان ساختمانی تکمیل شود.

محیط نرم‌افزار اتوکد این امکان را به ما می‌دهد که پلان‌ها و کلیه‌ی نقشه‌ها را با کمترین خطای انسانی ترسیم کنیم. اتوکد دارای  نوارابزارهای مختلف و متنوعی هست، و از آنجا که محیط این نرم‌افزارها نامحدود و بی نهایت است، میتوان بدون محدودیت، پلان‌ها را در ابعاد و اندازه‌های بسیار وسیع نیز رسم کرد.

در نرم افزار اتوکد برای ذخیره سازی فایل هایی که تهیه کرده ایم ۲ نوع پسوند وجود دارد.

DWG ( Drawing)

DXF ( Data Exchange Format)

1-(:(DWG در صورت ذخیره سازی فایل ها با این فرمت، به نحوی ذخیره می شوند که فقط در نرم افزارهای ساخت شرکت AUTODESK قابل باز شدن و ویرایش هستند، بطوریکه حتی در نرم افزار Archicad که در مدل سازی بیم (BIM) به یک روش عمل می کنند و شباهت دارند، نیز سازگار نمی باشد.
از انجا که پسوند DWG برای اکثر طراحان عمومیت بیشتری دارد فایل ها بطور پیش فرض با پسوند DWG ذخیره می شوند. فایل هایی که با پسوند DWG ذخیره می شوند، فشرده تر و دارای حجم کمتری  نسبت به فایل های ذخیره شده با پسوند DXF هستند.

2- ( :(DXFمحدودیت فوق الذکر در فرمت DWG سبب شد تا شرکت اتودسک در صدد طراحی پسوندی جدید جهت وارد کردن فایل های اتوکد در نرم افزارهای سایر شرکت ها مثل راینو (Raino) و ۳DMAX باشد. این تلاش در نهایت به تولید پسوند و فرمت DXF منجر شد. اگر بخواهید فایلی که توسط نرم افزار AutoCAD تولید کرده اید در نرم افزار های دیگر طراحی که ساخت شرکت AUTODESK نیستد باز کنید، باید فایلتان را با پسوند DXF ذخیره کنید.

ویژگی‌های جدید اتوکد نسخه ۲۰۲۰ (Auto Cad 2020):

1- پوسته مشکی جدید
2- بهبود کارایی نرم افزار – بالا رفتن سرعت کار
3- ابزار های اندازه گیری در یک چشم بهم زدن
4- اضافه کردن بلوک ها با پلت بلوک
5- مقایسه ترسیمات در یک پنجره
کاربرد اتوکد در بازار کار:
گستره قابلیت ها و کاربرد نرم افزار اتوکد در بازار کار بسیار وسیع می باشد تا جایی که به یک تخصص و رشته خاص محدود نمی شود و در رشته های مختلفی از جمله معماری، نقشه کشی، مدل سازی، عمران، الکترونیک، مکانیک، راه سازی، ساخت و تولید، برق، طراحی صنعتی و… کاربرد دارد..
بررسی کاربرد اتوکد در برق، کاربرد اتوکد در معماری و همچنین سایر رشته ها از حوصله این مقاله خارج می باشد، و در مقاله ای دیگر بطور تخصصی به بررسی کاربردهای اتوکد در سایر رشته ها می پردازیم.

تا قبل از این مهندسین و طراحان ابزارهای محدودی برای طراحی در اختیار داشتند و امکان پرورش ایده ها و خلاقیت در طراحی بسیار محدود بود ولی اکنون با کمک نرم افزار اتوکد می توانند در محیط های ۲ بعدی (2d) و سه بعدی (3d) با ابزارهایی که این نرم افزار در اختیارشان قرار می دهد به طراحی هوشمند و مستندسازی ایده های خود بپردازند.

 

تری دی مکس (3Ds MAx)
تری دی مکس در ابتدا با نام تجاری D studio3 توسط گروه yost در سال ۱۹۹۰ پا به عرصه بازار گرافیک کامپیوتری گذاشت.
مدیر آن بیش از ۱۰ سال  مدیریت گروهی از مهندسین نرم افزار که در طراحی و ساخت تری دی مکس و آموزش تری دی مکس مشارکت داشتند را عهده دار بود.

تری دی مکس (3Ds MAx) مکس بسته‌ای نرم‌ افزاری با قابلیت ساخت مدل های سه بعدی، متحرک سازی و رندر می‌باشد. این نرم‌افزار یکی از قدرتمندترین برنامه های طراحی مدل های سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری است. سال هاست که توسط کمپانی اصلی خود یعنی Autodesk توسعه داده می شود.

امکانات بسیار گسترده و کارایی نسبتا آسان و به طور گسترده ای در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت فیلم و انیمیشن، ساخت بازی های کامپیوتری و پیش پردازش جلوه های ویژه استفاده می شود و بزرگترین قابلیتش امکانات خوب مدل سازی است. این نرم افزار همچنین دارای سیستم آنالیز نور بسیار قدرتمندیست که محیطی مناسب برای شبیه سازی تصاویر و صحنه های واقعی برای کاربر ایجاد می کند.

معماران و گرافیست‌ها نیز می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده کنند.کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی می باشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در نرم افزار autocad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد.

نرم افزار تری دی مکس در ابتدای کار خود و هنگامی که در داس قابل اجرا بود با نام 3D STUDIO و با پسوند 3DS شناخته میشد. اما از هنگامی که این نرم افزار به 3D STUDIO MAX و یا همان 3DMAX  تغییر نام داد پسوند آن نیز بهMAX  تغییر پیدا کرد.

تری دی مکس (3Ds MAx) در بازار کار:
تری دی مکس در بازار کار مهندسی معماری و صنعت سینما نقش پر رنگی دارد . اگر قصد طراحی نمای ساختمان یا طراحی دکوراسیون داخلی دارید این نرم افزار می تواند یک پیش نمایش قبل از اجرای پروژه به کارفرمایان شما ارائه دهد . اگر رشته ی معماری هستید یادگیری تری دی مکس یکی از ضروریات است. در خصوص کاربرد این نرم‌افزار در صنعت سینما فقط کافیست بدانید بخش هایی از فیلم آواتار یکی از پر فروش ترین فیلم های هالیود با استفاده از این هیولای سه بعدی مدلینگ شده است.
 

 

نرم افزار فتوشاپ (Photoshop):
در سال 1987 توماس نول دانشجوي دكتراي رشته ي computer vision روي برنامه اي كار مي كرد كه بتواند تصاوير طيف خاكستري كامپيوتري را روي مانيتور هاي سياه وسفيد به نمايش در آورد.اين برنامه فقط يك نوع سر گرمي براي وي بود كه مي خواست اوقات فراغتش را با آن بگذراند ولي همين برنامه توجه جان ،برادر توماس را به خود جلب كرده بود. او در آن زمان در شركتي به نام (Industrial Light and Magic) کار می کرد که مركز جلوه هاي ويژه‌ی تصاوير وهمچنين بزرگترين و معتبر‌ترين شركت فيلم سازي درشهر مارين كانتری كالفرنيا بود.

 

فتوشاپ (Photoshop) معماران، طراحان گرافیک ، ناشرین کتب و مجلات ، چاپخانه ها ، شرکت های تبلیغاتی ، طراحان سایت ، عکاس ها ، نقاشان هنری ، طراحان نرم افزارها ، انیمیشن سازها و …. به فتوشاپ احتیاج دارند . این نرم افزار حرفه ای گرافیک در عصر تکنولوژی امروز یک نرم افزار حساب نمی شود بلکه یک صنعت به شمار می آید .

فتوشاپ از جمله نرم‌افزارهای کاربردی برای رشته معماری است. معماران نیز برای بیان طرح های خود لازم است با ابزارهایی هم چون فتوشاپ ایده ها و طراحی های خود را ارائه نمایند.

از جمله کاربردهای مهم این نرم افزار برای معماران در مباحث شیت بندی و پست پروداکشن است.

 

ویرایش شده توسط Azam

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لطفا برای ارسال دیدگاه وارد شوید

شما بعد از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید می توانید دیدگاهی ارسال کنید



ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...