پیج رنک گوگل یکی از مهمترین مفاهیمی است که قطعا به گوش هر مدیر وب سایت آشنا به نظر می*رسد. در این مطلب با مفهوم پیج رنک گوگل آشنا شده و روش هایی را به منظور بهبود پیج رنک گوگل مورد بررسی قرار می*دهیم. [تنها کاربران عضو شده می توانند لینک ها را مشاهده کنند ] تنها با رعایت این مفاهیم رنگ و بو گرفته و تبدیل به درختی پربار و سودده می*شود.یکی از دشواری های سئو، وجود مفاهیم گوناگون است، به طوری که هر مورد دنیای خاص خود را داشته و برای در آوردن زیر و بم آن باید مطالعه زیادی داشت. به عنوان نمونه می*توان به پیج رنک گوگل اشاره کرد که از جمله نقاط تمرکز افراد فعال در زمینه سئو سایت است. در واقع می*توان گفت همین تعدد مفاهیم است که سبب شده گوگل بهترین موتور جستجو باشد، چرا که ساختار بسیار پیجیده*ای داشته و در نتیجه دقیق*ترین امتیازدهی را به وب سایت ها و صفحه های آن*ها دارد.پیج رنک گوگل چیست؟

پیج رنک گوگل یا همان PageRank که به صورت اختصار با عنوان PR شناخته می*شود، در واقع یکی از چند صد الگوریتم به کار رفته توسط گوگل است. شرکت با استفاده از آن رنک وب سایت ها را حین جستجوی کلمه ها و عبارت های کلیدی توسط کاربران مشخص می*کند. گفتنی است پیج رنک بر اساس نام لری پیج (Larry Page) به عنوان یکی از بنیان* گذاران این شرکت نام گذاری شده است. پیج رنگ گوگل روشی به منظور اندازه گیری میزان اهمیت صفحه های وب سایت ها است. بر اساس گفته های گوگل، پیج رنک به وسیله شمردن تعداد لینک های وارد شده به یک صفحه و همچنین در نظر گرفتن کیفیت تمامی آن*ها مشخص می*شود. پس همانطور که مشخص شد، رنک صفحه با در نظر گرفتن نحوه لینک دهی به آن مشخص خواهد شد.

به همین دلیل صفحه های مختلف یک وب سایت دارای پیج رنک گوگل یکسانی نیستند. به عبارت دیگر، برای در نظر گرفتن امتیاز کلی یک وب سایت باید رنک صفحه اول آن را در نظر گرفت، اما ارزش یک صفحه ممکن است به خاطر دریافت تعداد زیادی لینک باکیفیت از وب سایت هایی قدرتمند از امتیاز صفحه اصلی بیشتر باشد. همانطور که گفتیم، گوگل برای رتبه بندی صفحه های مختلف به منظور نمایش در ادامه جستجو شدن یک عبارت یا کلمه خاص، از الگوریتم های مختلفی استفاده می*کند، اما نخستین و شاید شناخته شده ترین الگوریتم پیج رنک گوگل محسوب می*شود.مقاله پیشنهادی: [تنها کاربران عضو شده می توانند لینک ها را مشاهده کنند ]پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل بک لینک های دریافت شده بوده و عددی بین صفر تا 10 به شمار می*رود. هر چقدر این عدد به 10 نزدیکتر باشد، یعنی صفحه یاد شده لینک های بیشتر و باکیفیت تری از دیگر وب سایت ها دریافت کرده است. با وجود دو میلیارد وب سایت فعال در سرتاسر اینترنت، تعداد انگشت شمار و معدودی وب سایت همچون گوگل، ویکی* پدیا و فیس بوک دارای پیج رنک گوگل ده هستند. PR در واقع یک الگوریتم تجزیه و تحلیل لینک بوده و یک مقیاس عددی به هر عنصر مجموعه*ای از پیوندهای مرتبط همچون صفحه*ای در وب نسبت می*دهد. به این ترتیب میزان اهمیت آن درون مجموعه یاد شده مشخص می*شود. جالب است بدانید پیچیدگی پیج رنک گوگل بیشتر از چیزی است که تصور می*کنید، به طوری که فاکتورهایی همچون رنک نویسنده مطلب نیز در آن دخیل است!


پیج رنک گوگل هنوز زنده است!

برخی از افراد مشغول در زمینه سئو سایت تصور می*کنند با توجه به گذشت چند دهه از فعالیت موتور جستجوی گوگل، شرکت استفاده از این الگوریتم را کنار گذاشته است، اما واقعیت این است که پیج رنک گوگل همچنان زنده بوده و اتفاقا یکی از اصلی ترین معیارهای این موتور جستجو به منظور امتیازدهی محسوب می*شود. نباید فراموش کرد دو نوع پیج رنک وجود دارد، به همین دلیل انتشار خبرهایی مبنی بر مرگ این الگوریتم، هم صحیح و هم غلط به شمار می*رود.مقاله پیشنهادی: [تنها کاربران عضو شده می توانند لینک ها را مشاهده کنند ]

مرگ تولبار پیج رنک گوگل

متخصص های سئو پیشتر از Toolbar Pagerank برای اندازه گیری امتیاز یک وب سایت (صفحه اصلی) یا برخی صفحه های آن استفاده می*کردند. در واقع این ابزاری بود که هر سال نزدیک به سه الی چهار مرتبه آپدیت دریافت می*کرد و به راحتی از طریق آن می*توانستیم به عددی که گوگل به صفحه مورد نظر ما به عنوان امتیاز اهدا کرده است پی ببریم. اگر کمی به فعل های به کار رفته در این پاراگراف دقت کنید، متوجه خواهید شد همگی در زمان گذشته به کار رفته*اند! پس Toolbar Pagerank دیگری وجود نداشته و متخصص های سئو قادر به مشاهده پیج رنک گوگل به سادگی که پیشتر مشاهده می*کردند نیستند. اما این موضوع برخلاف تصور غلط عموم به معنی مرگ الگوریتم PR نیست.



گوگل از سال 2013 دیگر آپدیتی برای Toolbar Pagerank ارائه نکرد و تصمیم گرفت امتیازهای مربوط به صفحه های مختلف وب که با استفاده از الگوریتم PR محاسبه می*شوند را در اختیار عموم قرار ندهد. پس اکنون امتیازها فقط نزد همین موتور جستجو بوده و طبق آن*ها اقدام به رتبه بندی پیج ها بعد از جستجو شدن یک کلمه یا عبارت کلیدی می*کند. اما عدم مشاهده پیج رنک گوگل توسط ما به معنی عدم حضور آن نیست، بلکه گوگل همچنان از این الگوریتم برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می*کند.
بهبود پیج رنک

یکی از روش های مهم کمک به بهبود پیج رنک گوگل این است که در هر پست وب سایت، حداقل یک لینک به دیگر مطالب وجود داشته باشد. به عبارت دیگر باید همه صفحه های وب سایت خود را به دیگر موارد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ارتباط داد تا به این ترتیب پیج رنک خوب یک مورد به دیگر موارد نیز سرایت کند.
سئو سایت مورد نیاز هر شرکت است، چرا که امروز همه کسب و کارها نیاز به ورود به دنیای مجازی را درک کرده و با طراحی سایت وارد این دنیا شده*اند. از طرفی همه می*دانند بدون بهینه سازی شعبه مجازی برای موتورهای جستجو، سودی نصیبشان نخواهد شد. با وجود این همگانی بودن نیاز، پیچیدگی مباحث سئو سبب شده شرکت هایی ویژه برای انجام پروژه های بهینه سازی به وجود بیاید، چرا که باید به صورت تخصصی بر روی وب سایت ها کار کرد. اینتن مفتخر است در کنار طراحی سایت تجربه*ای چندین و چند ساله در زمینه بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو داشته و به همین دلیل می*تواند شما را به سمت مسیری که مد نظر دارید سوق بدهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه انجام پروژه های سئو سایت و هزینه های آن با شرکت تماس بگیرید.